Istana Runtuh Kuala Danga : Menarik dari Sejarah Malaya Johor Bahru

Istana Runtuh Kuala Danga : Menarik dari Sejarah Malaya Johor Bahru

Setiap bangsa ada asal usulnya dan setiap negeri ada jalan ceritanya , jadi pada pagi yang bersejarah ni , aku nak ceritakan sedikit, bukan cerita aku tapi cerita yang aku panjangkan dari blogger lain yang akan menceritakan cerita menarik tentang Johor Bahru, jadi buat fans Johor Bahru DiHatiku teruskan pembacaan anda di sini

Nota : Firstly ingin ditekankan kredit atas sumbangan blogger dari untoldhistoriesofmalaya.blogspot.com untuk foto-foto  dan teks di sini yang beliau dah bersusah-payah mengarang dan ekplorasinya ke tapak-tamadun warisan bangsa Johor dan Malaya amnya  . Posting pada pagi ni juga menyahut seruannya supaya warisan bangsa ini di war-warkan dan dihebahkan supaya dikekalkan dan tidak dimusnahkan oleh para kapitalis-kapitalis.

Ok, mari kita mulakan …

Pernah tengok struktur batu-bata kat bawah ni?

Menurut beliau lagi nilah dia istana lama menurut 2nd Series of “Istana Runtuh Di Tebing Danga” yang juga tak berapa jauh dari Kota Iskandar!!

Cerita beliau lagi ianya tidak berapa jauh dari Istana Runtuh di Tebing Danga itu.. terletak satu structure yang amat besar, terlalu besar jika dilihatkan dari bentuknya dan ketinggiannya sama seperti struktur industri.  Ia di katakan sebuah kilang, yang telah ada semenjak tahun 1920’s… atau lebihcawal lagi dari tu…

Istana Runtuh DangaMenara daripada batu-bata merah yang menyerupai cerobong asap kini terbiar dipenuhi semak-samun di dalam kawasan yang ditumbuhi hutan semak-belukar tak jauh dari Kota Iskandar

Istana Runtuh DangaTeruskan lagi baca di posting yang akan dikeluarkan…

Klik sini untuk sambungan/post update Istana Runtuh Kuala Danga..

Komen le ape-pe

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s